Η μετανάστευση στη Γερμανία είναι από κάθε άποψη ένα δύσκολο βήμα για όλους μας. Χαμένοι ανάμεσα στη γλώσσα και την ατελείωτη γραφειοκρατία του πρώτου καιρού, πολλές φορές αναγκαζόμαστε να αφήσουμε στην άκρη την επαγγελματική μας αποκατάσταση. Φυσικά, σπουδαίο ρόλο στην όλη „αναβολή“ διαδραματίζει και η σωρεία λανθασμένων πληροφοριών που λαμβάνουμε από τον κοινωνικό περίγυρό μας.
Εδώ θα προσπαθήσουμε να διαχωρίσουμε τις διαδικασίες και προϋποθέσεις που συνεπάγονται των ειδικοτήτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. ΑΝ ΚΑΙ ΕΦΟΣΟΝ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ, τότε σίγουρα οι ακόλουθες πληροφορίες θα σου φανούν εξαιρετικά χρήσιμες.
- Δεν έχει σημασία αν είσαι φιλόλογος, μαθηματικός ή γυμναστής, το σύστημα εκπαίδευσης στη Γερμανία τονίζει πως, για να εργαστεί κάποιος στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οφείλει να κατέχει δύο ειδικότητες. Αυτό σημαίνει, είτε ότι κατέχεις ήδη ένα Bachelor of Education και ένα Master of Education που μπορούν να λάβουν την αντίστοιχη αναγνώριση από το γερμανικό σύστημα, είτε ότι (και εδώ ανήκει η πλειοψηφία) κατέχεις ένα Bachelor of Education και θα πρέπει οι σπουδές σου να συνεχιστούν στη Γερμανία, με σκοπό την απόκτηση της δεύτερης ειδικότητας, δηλαδή το Master of Education.
*Εδώ θα γίνει μια μικρή αναφορά σε εξαιρέσεις οι οποίες μας έχουν γνωστοποιηθεί κατά διαστήματα, σύμφωνα με τις οποίες κάτοχοι πτυχίων Κλασικής Φιλολογίας κατάφεραν να αναγνωρίσουν δύο ειδικότητες (αρχαία και λατινικά), αλλά αυτό έγκειται στην απόφαση του εκάστοτε πανεπιστημίου και κρατιδίου αλλά και στις μονάδες που έχουν συγκεντρωθεί κατά τη φοίτηση.
- Οι επιλογές είναι αρκετές ως προς τη δεύτερη αυτή ειδικότητα αλλά θα ήταν σώφρων και πρακτικότερο για τη μελλοντική σου αποκατάσταση να διαλέξεις έναν κλάδο με μεγάλη ζήτηση, π.χ. μαθηματικά. Ωστόσο η επιλογή σου δεν πρέπει να στηρίζεται κατά βάση στο παραπάνω κριτήριο αλλά στα προσωπικά σου ενδιαφέρονται και προτιμήσεις. Επίσης ένα άλλο βασικό κριτήριο για την επιλογή σου αποτελεί και η επαγγελματική σου επιδίωξη, για παράδειγμα σε ποιους σχολικούς τομείς προτιμάς να εργαστείς. Υπαρχουν λοιπόν δύο κατηγορίες: Sekundarstufe 1 und Sekundarstufe 2.
Sekundarstufe 1: Σε αυτή την περίπτωση φοιτείς σε ένα Pädagogische Hochschule της περιοχής σου. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών σου, μπορείς να εργαστείς σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (π.χ. Realschule, Hauptschule) από την πέμπτη έως και τη δέκατη τάξη. Ο μισθός κινείται διαφορετικά ανά κρατίδιο και εξαρτώμενος από πολλούς άλλους παράγοντες στις 3.000 με 4.000 ευρώ το μήνα.
Sekundarstufe 2: Σε αυτή την περίπτωση φοιτείς σε κάποιο Universität του κρατιδίου σου. Έπειτα από την ολοκλήρωση των σπουδών σου, εκθέτεις το ενδιαφέρον σου να εργαστείς σε κάποιο Gymnasium αλλά, δεν είναι απίθανο, να σου παραχωρηθεί και κάποια θέση σε άλλα σχολεία πέραν των Gymnasien, καθώς αυτή η επιλογή αποτελεί και την υψηλότερη εκπαιδευτική μορφή. Η διδασκαλία στα Gymnasien γίνεται κατά βάση στη δέκατη έως και δωδέκατη τάξη. Ο μισθός παρουσιάζει μια μικρή αλλά αξιοσημείωτη διαφορά από την προηγούμενη περίπτωση, καθώς κυμαίνεται από 3.500 έως και 4.500 ευρώ το μήνα, συνυπολογίζοντας πάντα τα εκάστοτε δεδομένα.
- Ένα άλλο βασικό στοιχείο αλλά ταυτόχρονα και αιτία καθυστέρησης στην έναρξη σπουδών δεύτερης ειδικότητας, είναι η γερμανική γλώσσα. Η γλωσσικές ικανότητες μας πρέπει να είναι τουλάχιστον επιπέδου Γ1, καθώς αποτελεί βασικό κριτήριο για την κατάκτηση μιας θέσεις σπουδών σε κάποιον πανεπιστημιακό κλάδο. Κάθε πανεπιστήμιο ζητά συγκεκριμένα πτυχία γλώσσας και γι’αυτό τον λόγο θα ήταν καλό να ελεγθούν οι απαιτήσεις κάθε σχολής. Για την μετέπειτα πορεία μας στην εκπαίδευση απιατείται πτυχίο άριστης χρήσης της γλώσσας, επιπέδου Γ2.
- Οι σπουδές στη δεύτερη αυτή ειδικότητα δυστυχώς δεν μπορούν να προσδιοριστούν χρονικά, καθώς κατά την αναγνώριση του πρώτου μας πτυχίου ορίζονται οι μονάδες τις οποίες πρέπει να αποκτήσουμε επιπλέον για να κατοχυρώσουμε και τη δεύτερη ειδικότητα (Master of Education). Σε ένα γενικότερο πλαίσιο μπορεί να πει κανείς, ότι με συστηματική μελέτη και προσπάθεια, μπορεί να επιτευχθεί η ολοκλήρωσή του σε διάστημα δύο χρόνων (πάνω-κάτω). Έπειτα ακολουθεί για ενάμιση χρόνο και το λεγόμενο Referendariat, το οποίο αποτελεί την έμπρακτη εφαρμογή των εκπαιδευτικών γνώσεών μας σε κάποιο σχολείο και εκπαιδευτική μονάδα.
Αυτή λοιπόν είναι μια γενική θεώρηση των προσδοκιών και επακόλουθων βημάτων στο κομμάτι της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θα ακολουθήσουν αναλυτικές ενημερώσεις ως προς την κάθε βαθμίδα ξεχωριστά, με στόχο την περιγραφή των λεπτομεριών των επόμενων βημάτων.
Για περισσότερες πληροφορίες και αμέτρητες συζητήσεις επί του θέματος, θα μας βρεις κι εδώ: https://www.facebook.com/groups/1399669283757041/